O P D R A C H T E N
-----------------------------------------
OPDRACHT les 1
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PUZZEL
Maak een stiftgedicht.
Je krijgt een stuk tekst uit een boek of een krant en daar ga je woorden in zoeken die samen een zin gaan vormen. Je omcirkelt ze eerst met potlood. Je neemt ook een kladblaadje om ze op te schrijven, zodat je het overzicht hebt. Je kan de de volgorde van de woorden bepalen door een leesrichting aan te geven. Zie de voorbeelden volgende bladzijde.
HUISWERK les 1
Zoek een gedicht van een bekende dichter in een gedichtenbundel uit de mediatheek of op het internet dat je aanspreekt (zie links op het weblog). Stuur het op naar mij. Probeer daarbij uit te leggen waarom het gedicht je aanspreekt.
OPDRACHT les 2
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TOEVAL
We gaan samen woorden knippen uit kranten en tijdschriften en gooien deze in een hoed.
( Ik heb ergens gehoord dat David Bowie zo zijn teksten schrijft). Dan gaan we om de beurt een woord hieruit halen totdat er een 'gedicht' ontstaat. Daarna leg je ze in een andere volgorde, totdat er een ander gedicht ontstaat. Je mag ook woorden ruilen.
Daarna gaan we een rondje woorden noemen. De een begint en de ander reageert met een volgend woord. Waar doet je dat aa n denken? Dit doen we in tweetallen.
OPDRACHT les 3
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DICHTEN;
BEELDEN OPROEPEN DOOR MET WOORDEN TE SPELEN
We gaan poezie schrijven zonder eindrijm!! (Zoek op wat dat is; link staat op het blog). We gaan over 'iefde en aanverwante artikelen' schrijven zonder de woorden 'ik hou van jou'. We gaan onzinnige zinnen maken, die toch een beeld oproepen. We gaan ook zinnige zinnen maken, die gevoelens beschrijven en oproepen. Dit alles in een vorm, die daarbij past. Beeld en woord komen samen in de beeldpoëzie.
Het thema is groot en breed, maar je kunt het ook kleiner maken, door b.v. je liefde voor chocola te beschrijven. Of je 'liefde' voor school. Verdriet hoort ook bij liefde of dat iemand je voor laat in de rij....
We nemen samen de dichttips door en kijken naar de voorbeelden. Zie pag....( Op het blog kun je er nog meer vinden)
Daarna ga je aan de slag. Zoek een rustig plekje in de school en gebruik de ideeën die je inmiddels hebt opgedaan. Als het papier te lang wit blijft, schrijf dan gewoon woorden op die in je opkomen of ga even naar de w.c.; daar krijg je altijd de beste 'zoete invallen', omdat je hoofd dan even tot rust komt. Laat je onderweg daar naartoe inspireren door gesprekken die je hoort of affiches die je ziet....etc. Inspiratie hangt in de lucht.
OPDRACHT Les 4
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
KIJK OP HET WEBLOG EN LEES OVER HET DICHTPROCES. KLIK VOOR MEER INSPIRATIE OP DE LINKS. KIJK DAARNA OM JE HEEN .
OPDRACHT Les 5
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Welke vorm past het beste bij jou of bij je gedicht? Bedenk een materiaal waar je graag me werkt. Ga je met hagelslag schrijven? Of met lettervermicelli? Ga je krassen of stempelen of krijten? Ga je fotograferen, drukken of borduren? Maak je een filmpje?
Er kan van alles. Laat me op tijd weten wat je nodig hebt, dan kijken we of we het kunnen regelen.
Bedenk iets waarmee je je vermaakt en wat binnen de gegeven tijd af zal zijn. (2 lessen)
OPDRACHT Les 6
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ga verder met de uitvoering van je plan.
EXTRA OPDRACHT Les 7
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maak een envelop of een verpakking voor je 'beeldgedicht'. Je kunt stempels en postzegels maken, die bij het geheel passen.
Kijk voor ideeen bij de voorbeelden.
V O O R B E E L D E N
--------------------------------------------
GEDICHTEN
Je gedicht mag lang zijn:
Loop Der Dingen
ik ben onderweg
ik kijk als een held
reis naar een vreemde planeet
met jouw naam
bereken je baan
ik val door jouw dampkring
omlaag
traag
traag als een blad
traag stort ik neer
land ik heel zacht
op je buik in het gras
ik loop in de zon
ik reis naar je lippen
en klim in je mond
diep
diep daal ik af
de treden omlaag
vreemd en bekend zal het zijn
van je taal
versta ik geen woord
ik dwaal door je steden
vergeet waar ik hoor
ik woon in je koele paleis
ik slaap op je land
en langs je rivier word ik oud
en ik reis
ik zeil op je zee
ik loop op je klippen
en sterf op je strand
Spinvis
maar ook heel kort:
Als je laat
los
heb je twee handen vrij
DE NAAKTE WAARHEID
IS ER NOG NIET AAN TOE
ONTBLOOT TE WORDEN
Mirna ( klas 4 Drachtster Lyceum))
T Y P O G R A F I E
--------------------------------------------------------------------------------------------
De vorm van een woord is van invloed op hoe het woord op je over komt. Het woord op zichzelf is ook een beeld. Dit kan je benadrukken door de vorm van de letters te kiezen. Dit kan aansluiten bij het woord of het kan een woord meerdere betekenissen geven.
het woord
MERZ,
ziet er anders uit dan het woord
ZORN
of het woord
kualalumpur,
oxymoron
of
terriakki
www.dafont.com
Ook de grootte en de manier waarop je woorden rangschikt hebben
een uitwerking.
Paul v. Ostaijen
BEELDGEDICHTEN
------------------------------------------------------------------------------------------------
De afbeelding kan de tekst ondersteunen en andersom.
Of de letters zijn een samenspel met het beeld.
Hendrik Nicolaas Werkman |
Ellen Vedder- geborduurd gedicht. |
Ellen Vedder - Boekrok |
Banksy |
Banksy |
ENVELOPPEN
------------------------------------------------------------------------------------------------
John Fellows |
JOHN FELLOWS

JOHN FELLOWS
Riitta Ikonen |


B E O O R D E L I N G
---------------------------------------------
De beoordeling wordt gebaseerd op:
- je proces:
bewaar dus ook je kladjes!!!-. Hoe ben je van het een op het andere gekomen en in hoeverre ben je in staat geweest om een tot een geheel te komen van woord en beeld? Hoe heb je de problemen die je onderweg tegen kwam opgelost?
- je werkhouding:
Ben je enthousiast bezig geweest of had je er geen zin in?
- je analyse/reflectie:
Kan je uitleggen wat er tijdens het maken van de opdrachten in grote lijnen is gebeurd? Wat heb je ervaren met betrekking tot het creatieve proces? Wat heb geleerd?
Kan je zeggen wat je van je eigen werk vindt. Ben je tevreden of ga je het de volgende keer toch anders aanpakken?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten